Opnieuw je keuken inrichten? 5 gouden tips!

De afgelopen weken ben ik regelmatig bij klanten op bezoek geweest om samen aan de slag te gaan met de keuken inrichten.
De keuken is een belangrijk deel van je huis. Elke dag werk je hier aan je ontbijt, lunch en diner. En wat denk je van een heerlijke taart of al die lekkere hapjes bij de borrel.
Er is niets fijners dan in een schone en opgeruimde keuken te beginnen aan wat je wilt kokkerellen.
Wist je dat als je een schone opgeruimde keuken hebt je automatisch gezondere gerechten gaat maken. Is wetenschappelijk bewezen, echt waar!

Oké hier een vijftal tips waar je op kan letten bij het indelen van je keuken.

Inrichten van je werkblad.

Veel mensen hebben het werkblad vol staan met apparaten, koffiekopjes, leuke frutsels of misschien wel afwas.
Kijk eens kritische wat daar allemaal staat. Een werkblad is er voor om op te werken, je eten voor te bereiden. Als dat helemaal vol staat gaat dat niet makkelijk. Ook het schoonmaken wordt een lastige klus als het aanrechtblad vol staat. Een mooie stelregel kan zijn: het aanrechtblad moet nagenoeg leeg zijn. Geen frutsels, koffiekopjes in de kast, vaat in de vaatwasser. En welke apparaten horen nu wel op het aanrecht? Dat zijn de apparaten die je echt dagelijks gebruikt. Gebruik je elke dag je broodrooster dan mag die een plekje krijgen maar gebruik jij je sapcentrifuge 3 keer in de week dan krijg die een ander plekje in de kast en niet op het aanrecht.

Waar bewaar je je levensmiddelen?

Heb jij veel of weinig voorraad? Veel, leg dan een aparte voorraadkast elders aan. Geen of weinig voorraad, dan adviseer ik om het een plekje in de keuken geven. Met voorraad bedoel ik de niet geopende pakken macaroni, meel, suiker enz.
Levensmiddelen kun je het beste in een onderkastje een plek geven. In bovenkastjes kun je niet overzien wat je allemaal nog in huis hebt waardoor je extra voorraad gaat kopen.
Onderkastjes kunnen altijd het beste lades zijn ipv een kast. Lades kun je open trekken waardoor je veel meer overzicht houdt. Bewaar aangebroken levensmiddelen in een voorraad bus. Ook dit geeft overzicht. En is makkelijk in gebruik.

Potten en pannen in de keuken.

Probeer potten en pannen zo dicht mogelijk bij het fornuis te bewaren. Het is niet handig als je staat te koken en je moet een pan hebben dat die dan in bv in een draai carrousel liggen. Kijk een kritische naar je hoeveelheid pannen. Wat gebruik je nu daadwerkelijk. Heb jij een soeppan die maar 2keer per jaar gebruikt wordt berg die dan elders op. Een mooie regel kan zijn alles wat minder dan 1 keer per maand gebruik wordt elders opruimen of in dat allerhoogste onmogelijke kastje bovenin.

Iedereen moet een rommel la hebben!

Echt het is zo fijn om in je keuken een rommel la te hebben. Maar wel een georganiseerde rommel la. Met een goede laden verdeler of met wat losse bakjes kun je best een rommel la georganiseerd houden. Probeer eens categorieën aan te brengen in alle rommeltjes en bewaar die bij elkaar in bakjes in de rommel la.

En waar dan je servies en glazen?

De laatste tip gaat over servies, glazen, mokken….
Kijk eerst een kritische wat je allemaal in de kast hebt staan. Hoeveel mokken gebruiken jullie op een dag? Hoeveel mokken wil je dan dat er in je keukenkastje staat. Dat zelfde geld voor glazen, eierdopjes, schaaltjes….
Heb je bovenkastjes? Dat is de plek waar je je borden, glazen en mokken kunt bewaren. Geen bovenkastjes maar misschien een hoge kast in je keuken? Bombardeer die dan als servieskast. Heel duidelijk wat daar dan in moet!

Dit zijn de 5 tips voor nu maar ik denk dat ik je nog wel 60 tips kan geven over het efficiënt indelen van de keuken. Dus mocht je ondanks deze tips er nog niet helemaal uit komen jullie weten mij te vinden.

 

foto: https://www.orgalux.com


DOE MEE!

Mijn Opruim Challenge is een echte challenge die het gehele jaar door plaatsvindt. In deze challenge word je 30 dagen lang uitgedaagd om in je huis aan de slag te gaan. Jij bepaalt zelf welke plekken je wilt aanpakken. Elke dag een project. Projecten van soms 5 minuten of van een paar uur. Het is aan jou.

Vond je dit bericht leuk?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Lammy

Uit eigen ervaring weet ik wat er nodig is om het huishouden soepel te laten verlopen. Tevens vind ik het fijn om mensen te helpen met ordenen en organiseren. Kortom ik heb van mijn sterke kant en hulpvaardigheid mijn beroep gemaakt.

Reacties

Geef een reactie

vijf × vijf =